Start » Over mij

Van grafisch vormgever tot houtbewerker

Ik ben Vincent Niekerk, vormgever en meubelmaker in hart en nieren. Oorspronkelijk ben ik opgeleid tot grafisch vormgever en heb een periode voor een reclamebureau gewerkt. Intussen werkte ik steeds meer samen met mijn vader die meubelmaker was. Met mijn oog voor detail merkte ik dat met hout werken meer voldoening gaf. Als zelfstandig vormgever ben in het meubelvak verder gegaan. Door mijn opleiding stel ik de hoogste eisen aan het ontwerp van een meubel. De combinatie van functionaliteit en aandacht voor detail zorgen voor een uniek meubelstuk.

Bijzondere accenten

Na meer dan 20 jaar ervaring heb ik een eigen signatuur ontwikkeld. Wat mijn stijl typeert zijn de bijzondere accenten waar ik graag veel aandacht in stop. Hierbij moet je denken aan bijzondere (hand)grepen of bijvoorbeeld traptreden met verborgen opbergruimte.

“Ik vind het belangrijk om, naast dat elk uniek meubelstuk op maat gemaakt is, er iets bijzonders aan toe te voegen.”

In Nieuwendam kreeg ik de opdracht om een keuken te maken waarbij het duidelijk te zien zou zijn dat die door een vakman was gemaakt. In deze keuken zijn alle lades en deuren asymmetrisch met bijzondere gefreesde handgrepen. Aan de zijkant steekt één lade een beetje uit en geeft zo een speels effect.

Ladefronten met uitgefreesde handgrepen

Recent kreeg ik de vraag een tafel te vervaardigen in Amsterdam. De vraag was eigenlijk om de tafel zo mooi mogelijk bij de reeds aanwezige vintage stoelen te laten passen. Ik stelde voor om tussen de poten van de tafel een onopvallende (geheime) lade te maken waar je bijvoorbeeld belangrijke papieren in kunt opbergen. Zulke accenten maken mijn werken tot een echte Niekerk.

Tussen de tafelpoten heb ik een onopvallende lade aangebracht

De ruimte optimaal benutten

Binnen mijn vak vind ik het vooral een uitdaging om zoveel mogelijk de ruimte te benutten. Tegenwoordig zijn mensen steeds vaker klein behuisd. De huizen worden nu niet meer zo ruim opgezet als vroeger. De vraag naar ruimtebesparende meubels wordt dan ook steeds groter.

“Door mijn ruimtelijk inzicht kan ik tot een passende oplossing komen.”

Interessante combinaties

Naast diverse houtsoorten waar ik mee werk, vind ik het mooi om verschillende materialen met elkaar te combineren. Zo’n mix kan zorgen voor een hele verrassende uitstraling. Daarnaast houd ik ook altijd rekening met de ruimte waarin het meubel komt te staan. Het kan mooi zijn om een contrast te creëren tussen het meubel en de vloer en muren.

Zo heb ik dat gedaan bij een bijzonder inbouwbed. De opdracht was om een bed met zoveel mogelijk opbergruimte te maken. In de slaapkamer vielen de eikenhouten balken mij meteen op. Ik koos ervoor om het bed wit en vrij strak vorm te geven. Een mooie tegenhanger bij de oude balken en donkere muren.

De trap bestaat uit grote lades die helemaal uitschuifbaar zijn

Duurzaam

Uiteraard staat bij mij het milieu hoog op de prioriteitenlijst. Daarom werk ik met duurzame degelijke materialen die geschrikt zijn voor een lange levensduur en verantwoord hout met het keurmerk FSC of PECN. Daarnaast gebruik ik ook natuurvriendelijke afwerkingsmaterialen op acrylbasis of natuurlijke houtolie, producten die lang mooi blijven en niet belastend zijn voor het milieu.

Zoek in mijn projecten